Poradnik o dezinformacji klimatycznej dla dziennikarzy i dziennikarek to kontynuacja wydanej w 2023 r. publikacji AGORY pt. „Jak pisać o klimacie”. Publikacja, której celem jest wsparcie przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych, powstała we współpracy z Fundacją Climate Strategies Poland. 

Poradnik „Jak pisać o klimacie 2.0. Czym jest dezinformacja klimatyczna i jak z nią walczyć” został napisany przez redaktora naczelnego serwisu Zielona.Gazeta.pl i laureata Nagrody Woyciechowskiego w kategorii „Dziennikarz dla Planety” – Patryka Strzałkowskiego, a także kierującego projektem Wojownicy Klawiatury Filipa Szulika – Szareckiego, z komentarzami eksperckimi Aleksego Szymkiewicza ze Stowarzyszenia Demagog oraz dziennikarzy i twórców internetowych zajmujących się tematyką klimatu: Pauliny Górskiej, Daniela Petryczkiewicza, Małgorzaty Gołoty i Szymona Bujalskiego. Inicjatorem wydania jest Fundacja Climate Strategies Poland, która zajmuje się obliczaniem i redukowaniem śladu węglowego miast i firm, a także aktywnie działa na polu ograniczania greenwashingu i dezinformacji klimatycznej.  

Podręcznik powstał jako odpowiedź na liczne wyzwania, z jakimi mierzą się dziennikarze w obszarze weryfikowania informacji, a także rosnące powszechne zainteresowanie tematem klimatu i towarzyszącą mu dezinformację. Celem publikacji jest wsparcie przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych, zwłaszcza w dobie rozwoju niesprzyjających warunków do oceny prawdziwości przekazów, takich jak: sztuczna inteligencja, media społecznościowe, czy prędkość rozprzestrzeniania się informacji. 

Z racji wagi i pilności problemu oraz obserwowanych już dziś katastrofalnych skutków zmiany klimatu, uważamy że każdy dziennikarz powinien uwzględniać kwestie klimatu w swojej pracy, rozumieć je, a także potrafić rozpoznawać manipulacje i dezinformację w tym zakresie. Cieszymy się, że AGORA i Patryk Strzałkowski po raz kolejny entuzjastycznie podeszli do pomysłu dzielenia się wiedzą w tym obszarze. Wspólnie z zaproszonymi gośćmi stworzyli wartościowe kompendium radzenia sobie z dezinformacją, które powinien przeczytać każdy dziennikarz i dziennikarka w tym kraju – mówi dr Agnieszka Liszka – Dobrowolska, współzałożycielka Fundacji Climate Strategies Poland. 

Mamy już techniczne możliwości zatrzymania zmiany klimatu, ale pozostaje polityczna i osobista decyzja, by z nich skorzystać, kiedy jeszcze jest na to czas – mówi Patryk Strzałkowski, współautor publikacji po stronie Gazeta.pl. – Dezinformacja to potężne narzędziem, które pozwala manipulować całymi społecznościami i odwodzić nas od kroków koniecznych do zachowania stabilnego klimatu. Rolą mediów jest nie tylko zapewnienie rzetelnych informacji, ale też prostowanie manipulacji. Tym podręcznikiem chcemy wesprzeć w robieniu tego skutecznie.

Wśród omawianych w podręczniku zagadnień znajdują się m.in.:  

  • trendy w dezinformacji klimatycznej  
  • przykłady i case studies z wyjaśnieniem  
  • technologiczne aspekty dezinformacji  
  • narzędzia do weryfikacji informacji  
  • higiena cyfrowa i bezpieczeństwo  
  • rola współpracy w zwalczaniu dezinformacji  
  • dziennikarstwo klimatyczne  

Publikacja powstała nie tylko dla dziennikarek i dziennikarzy piszących o klimacie, lecz także dla wszystkich przedstawicieli mediów – zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich.  

Poradnik został opublikowany w piątek, 2 lutego br., na stronie głównej Gazeta.pl w ramach cyklu „Piątki dla klimatu”.

Autor artykułu:

Climate Strategies Poland