Konkurencyjność klimatyczna – nowy czynnik wpływający na pozycję firmy na rynku

Zmiana klimatu jest realnym i stale nasilającym się zjawiskiem fizycznym. Jej bezpośrednią przyczynę stanowi ciągły wzrost emisji, będący odzwierciedleniem aktywności gospodarczej firm i braku skuteczności w rzeczywistym redukowaniu emisji. Biznes na całym świecie odpowiada, bezpośrednio lub pośrednio, za ponad 70 proc. emisji, zatem ma do odegrania decydującą rolę w ich ograniczaniu. Nie dziwi więc, że z wielu stron zwiększa się presja na przedsiębiorstwa, by redukowały ślad węglowy, a poziom emisyjności staje się jednym z kluczowych parametrów definiujących miejsce firmy i jej produktów w nowej, niskoemisyjnej gospodarce. 

Kluczowe znaczenie faktycznej dekarbonizacji firm 

Jeśli biznes chce budować konkurencyjność klimatyczną i ograniczać negatywny wpływ na klimat, musi jak najszybciej nauczyć się wyciągać wnioski z raportów ESG i zacząć realnie się dekarbonizować. Na samym wzroście świadomości i raportowaniu klimatycznym wyzwanie się nie kończy. To dopiero punkt wyjścia do dalszych, realnych działań. Tej świadomości wciąż brakuje polskim firmom, co może osłabiać ich pozycję konkurencyjną.

Publikacje Fundacji Climate Startegies Poland na temat konkurencyjności klimatycznej 

Eksperci naszej Fundacji na zjawisko konkurencyjności klimatycznej uwagę przedsiębiorców i liderów opinii zwrócili już w 2021 roku, szczegółowo opisując je w raporcie „Lepiej późno niż później. Redukcja śladu węglowego a konkurencyjność klimatyczna polskich firm”. W publikacji wykazaliśmy, że zmiana otoczenia biznesowego na bardziej wymagające klimatycznie staje się faktem, a presja na redukowanie emisji przez przedsiębiorstwa stale rośnie. Podnieśliśmy także „czerwoną flagę”, stawiając tezę, że względne zacofanie polskich firm i gospodarki w zarządzaniu klimatycznym może mieć istotny negatywny wpływ na konkurencyjność polskich firm, a także polskiej gospodarki jako całości.


Pobierz raport „Lepiej późno niż później. Redukcja śladu węglowego a konkurencyjność klimatyczna polskich firm”!

Dziękujemy za zapis do naszego newslettera i zainteresowanie tematem śladu węglowego oraz konkurencyjności klimatycznej polskich firm.

Zapraszamy do kontaktu i współpracy!


W 2024 roku wydaliśmy drugi raport „Samo raportowanie nie ochroni klimatu. Dekarbonizacja firmy – konkurencyjność klimatyczna 2.0”, który jest kontynuacją publikacji sprzed dwóch lat. Skupiamy się w nim na próbie odpowiedzi na pytania, w jakim punkcie znajduje się dziś polski biznes, jeśli chodzi o zrozumienie zmiany klimatu i jej wpływu na rzeczywistość, na ile skutecznie raportuje swoje działania, a przede wszystkim – co konkretnie powinien robić w zakresie realnej dekarbonizacji firmy i jak należy się do tego zabrać. Publikacja zawiera również pogłębioną analizę jakości zarządzania klimatycznego w największych polskich firmach w wybranych branżach, z powołaniem się na dane pochodzące z inicjatywy SBTi i CDP. 

Wydawałoby się, że z obawy przed utratą konkurencyjności polskie firmy powinny już dziś aktywnie wdrażać własne polityki klimatyczne, nie czekając na działania i transformację energetyczną państwa. Z naszej analiza wynika jednak, że większość polskich firm nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji zacofania w tym obszarze i jest dopiero na samym początku tego, koncentrując siły głównie na raportowaniu ESG. W nowym raporcie Fundacji, pokazując zaawansowanie działań klimatycznych firm z innych krajów europejskich, chcemy zmotywować i zachęcić polskie firmy do skupienia się na realnej dekarbonizacji, liczeniu śladu węglowego firmy i łańcucha wartości oraz obniżania emisji w Zakresach 1, 2 i 3. Nasz raport alarmuje polskie firmy o stanie zacofania w zakresie konkurencyjności klimatycznej, ale jednocześnie stanowi kompleksowy przewodnik dla biznesu, który chce konstruktywnie podejść do tematu dekarbonizacji firmy, produktu i łańcuchów dostaw – mówi Łukasz Dobrowolski, Dyrektor ds. Strategii Energetycznych w Fundacji Climate Strategies Poland. 

Webinar

Posłuchaj naszych ekspertów i dowiedz się więcej na temat konkurencyjności klimatycznej i realnej dekarbonizacji firmy.

KONKURENCYJNOŚĆ KLIMATYCZNA

Praktyczny wymiar dekarbonizacji firmy

„Samo raportowanie nie ochroni klimatu. Dekarbonizacja firmy – konkurencyjność klimatyczna 2.0” to tytuł opracowanego przez nas raportu, w którym zwracamy uwagę, że samo raportowanie nie uratuje klimatu ani nie zbuduje konkurencyjności klimatycznej firm. Choć jest ważnym punktem wyjścia do dalszych, realnych działań, powinno być traktowane jako proces, a nie cel sam w sobie. To nie raportowanie przyczynia się bowiem do obniżania emisji, a wyciągnięte na jego podstawie wnioski oraz zaplanowanie i wdrożenie rzeczywistej dekarbonizacji firmy. Polskie firmy powinny jak najszybciej zacząć się dekarbonizować, ponieważ odstają w tym zakresie na tle europejskich konkurentów. Podczas webinaru przedstawiliśmy główne wnioski z raportu oraz pogłębiliśmy temat konkurencyjności klimatycznej i realnej dekarbonizacji firm. W wydarzeniu udział wzięli także przedstawiciele i przedstawicielki 4 zewnetrznych organizacji eksperckich, którzy podzielili się swoją wiedzą i praktyczną perspektywą dot. dekarbonizacji w polskich warunkach.

Obejrzyj webinar

Chcesz dowiedzieć się więcej o konkurencyjności klimatycznej? Zajrzyj do naszego słownika fraz klimatycznych!

MEDIA O KONKURENCYJNOŚCI KLIMATYCZNEJ

Artykuły, podcasty i publikacje

Ślad węglowy to zagadnienie nie tylko ekologiczne, ale i biznesowe, które bezpośrednio powiązane jest z interesami firm – ich kosztami, przychodami i kontraktami. Szczególnie mocno dotyczy firm prowadzących działalność eksportową. Zachodni kontrahenci coraz częściej zadają pytania polskim przedsiębiorstwom na temat śladu węglowego intersujących ich produktów, oczekując bardzo konkretnych odpowiedzi. Jaki wpływ na konkurencyjność polskich firm ma ślad węglowy? Czy są pod tym względem konkurencyjne na tle europejskich konkurentów? W jaki sposób można policzyć ślad węglowy swojego przedsiębiorstwa? Zachęcamy do zapoznania się ze zbiorem artykułów, podcastów i publikacji inicjowanych lub współtworzonych przez naszą Fundację oraz wypowiedzi do jakich zapraszani są nasi eksperci i ekspertki.

Dowiedz się więcej

Baza wiedzy na temat konkurencyjności klimatycznej

Kompendium zawiera zbiór linków do materiałów prasowych oraz listę raportów, które traktują o zrównoważonym rozwoju, wpływu zmian klimatycznych na przedsiębiorstwa i ekosystemy oraz dane i opracowania dotyczące dekarbonizacji europejskich gospodarek.