Data publikacji: 19.12.2022
Data aktualizacji: 1.10.2023

Spis treści:

1. Raportowanie śladu węglowego
2. Cel komunikowania śladu węglowego wewnątrz firmy
3. Cel komunikowania śladu węglowego na zewnątrz
4. Wnioski

Raportowanie śladu węglowego

Ślad węglowy twojej firmy został obliczony, teraz przyszedł czas na podjęcie decyzji, czy chcesz ogłosić wyniki w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Niezależnie od tego, jaki wynik osiągnęło twoje przedsiębiorstwo, zachęcamy, aby podzielić się tą informacją, ponieważ korzyści jest wiele. Sprawdź, dlaczego raportowanie śladu węglowego jest tak ważne!

Zanim jednak to zrobisz, pamiętaj o kilku kwestiach:

  1. Obliczenie śladu węglowego to dopiero pierwszy krok. Przed ogłoszeniem wyniku powinieneś się zastanowić, czy masz zamiar kontynuować działania prowadzące do obniżenia emisji. A jeśli tak, to w jaki sposób chcesz tego dokonać.

Po opublikowaniu wyników możesz zostać zapytany o konkretny plan redukcji emisji i cele, jakie chcesz osiągnąć. Dobrze mieć przygotowane wcześniej odpowiedzi, by nie zostać zaskoczonym.

  • Jeśli zdecydujesz się zgłosić swój ślad węglowy w komunikacji wewnętrznej lub zewnętrznej, upewnij się, że obliczenia są wiarygodne i zostały dokonane zgodnie z obowiązującymi normami.

Korzystając z naszego kalkulatora śladu węglowego MŚP, masz gwarancję, że obliczenia spełniają wszelkie wymagane kryteria. Razem z wynikiem otrzymasz również zaświadczenie zgodności obliczeń z zasadami GHG Protocol.

  • Wynik i metoda obliczeń powinny być przejrzyście zaprezentowane i udokumentowane. Oznacza to, że powinieneś mieć skompletowaną pełną dokumentację z informacjami o każdym kroku obliczenia śladu węglowego.
  • Niezależnie od tego, czy ślad węglowy obliczałeś sam, czy zleciłeś to ekspertom, warto, żebyś rozumiał najważniejsze pojęcia związane z procesem, wiedział, jakie są granice obliczeń, kluczowe założenia, uproszczenia i wykluczenia.
  • Jeżeli dane raportujesz już kolejny rok z rzędu, postaraj się zachować spójne podejście, dzięki czemu łatwo wyjaśnisz okoliczności, np. zmiany w strukturze biznesowej.

Cel komunikowania śladu węglowego wewnątrz firmy

  • Informowanie pracowników o śladzie węglowym organizacji może pomóc w zaangażowaniu ich w proces redukcji emisji, np. ograniczanie zużycia energii. Jeżeli zależy ci, by pracownicy działali proaktywnie, muszą rozumieć, w jakim celu mają zawracać sobie tym głowę.
  • Angażując cały zespół, można usprawnić proces optymalizacji i zwiększyć efektywność procesów.
  • Obliczając (przede wszystkim zaś redukując) ślad węglowy, możesz dać swoim pracownikom poczucie misji i wspólnego celu, a to sprzyja budowaniu relacji i zwiększeniu efektywności zespołu projektowego.
  • Zwiększanie poczucia odpowiedzialności, a także budowanie wartości marki wokół tematu śladu węglowego, pogłębia zaufanie wśród potencjalnych świadomych społecznie kandydatów do pracy.

Cel komunikowania śladu węglowego na zewnątrz

  • Możesz stać się liderem zmiany klimatycznej. Publiczne zobowiązanie do przygotowania i realizowania planu redukcji emisji pomaga stworzyć poczucie pilności w całym łańcuchu dostaw. Będąc liderem, zyskujesz przewagę konkurencyjną.
  • Coraz więcej firm wymaga od swoich dostawców i partnerów biznesowych zaraportowania śladu węglowego (lub po prostu woli współpracować z firmami o ustanowionych celach redukcyjnych). Opublikowany i certyfikowany obliczony ślad węglowy jest wiarygodnym sposobem wykazania działań w tym zakresie.
  • Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na kwestie środowiskowe. Publikowanie wyników śladu węglowego to dobry sposób na wzbudzenie zaufania klienta do organizacji.

Przekazując konsumentom wiarygodne informacje, ułatwiasz im również dostęp do wiedzy, której potrzebują, aby zmniejszyć własny wpływ na zmianę klimatu. (UWAGA: Musi to być konkretny wynik, oparty na rzetelnych obliczeniach, w przeciwnym razie można być posądzonym o greenwashing).

  • Komunikowanie śladu węglowego może skutkować pozyskaniem nowych funduszy i przyczynić się do rozwoju portfolio produktowego, np. serii produktów o zerowym lub przynajmniej obniżonym śladzie węglowym.

Wnioski

Raportowanie śladu węglowego jest istotne. Pamiętaj, że jeżeli zdecydujesz się na komunikowanie wyników śladu węglowego i celach jego redukcji, zobowiązujesz się do konsekwentnego działania w zakresie ograniczania emisji generowanych przez twoje przedsiębiorstwo. Dlatego warto zadbać, by plan redukcji emisji był mierzalny i umiejscowiony w konkretnych ramach czasowych, ale przede wszystkim realny do wdrożenia.

Dowiedz się więcej: Raport do CDP – co trzeba wiedzieć i jak się przygotować?

Autorka artykułu:

Sylwia Mindykowska, Project Manager