Data publikacji: 26.06.2024

4 minuty czytania

Strategia klimatyczna firm – dlaczego polskie przedsiębiorstwa powinny jak najszybciej ją przygotować?

Przeciwdziałanie zmianie klimatu jest największym wyzwaniem XXI wieku. Żeby ograniczyć jej konsekwencje, musimy wiele zmienić w tym, jak funkcjonuje gospodarka. Odpowiednio przygotowana strategia klimatyczna potrzebna jest dziś tak na prawdę w każdej organizacji. Także polscy przedsiębiorcy skorzystają na jak najszybszym wdrożeniu jej w swojej firmie.

Spis treści:

  1. Strategia klimatyczna dla firm. Wyznaczanie celów redukcji emisji
  2. Korzyści wdrożenia strategii klimatycznej w firmie
  3. Jak mierzyć wpływ firmy na klimat – przydatne narzędzia
  4. Jak monitorować wdrożenie strategii klimatycznej w firmie i jak wspierać jej realizację

Strategia klimatyczna dla firm. Wyznaczanie celów neutralności klimatycznej 

Świadomość zagrożeń dla klimatu, przy jednoczesnej presji społecznej i biznesowej, skłania coraz więcej państw i organizacji do podejmowania działań na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych.  Wprowadzane w UE regulacje prawne sprawiają, że przedsiębiorcy już dziś, lub w niedalekiej przyszłości, będą musieli działać w tym kierunku, nawet jeśli sami na razie nie mieli takich planów. Chociażby w lutym 2024 r. Komisja Europejska zaproponowała plan redukcji emisji gazów cieplarnianych netto o 90 proc. do 2040 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r1.

Żeby nie zostać w tyle za nowymi przepisami i konkurencją, warto o przyjęciu strategii klimatycznej zacząć myśleć już teraz. Strategia klimatyczna w kompleksowy sposób podchodzi bowiem do tego, jakie przedsiębiorstwo planuje przyjąć cele w zakresie swojego wpływu na klimat i w jaki sposób zamierza je osiągnąć.  

Korzyści wdrożenia strategii klimatycznej w firmie

Wdrożenie strategii klimatycznej w firmie to nie tylko nowe obowiązki związane z mierzeniem śladu węglowego i jego redukcją. Warto dostrzec i zrozumieć również korzyści, jakie przynosi firmie.  Dobra strategia klimatyczna może być szansą na zoptymalizowanie wykorzystania energii i zasobów. Mniejsze ich zużycie to zaś oszczędności dla przedsiębiorstwa. Przede wszystkim zaś wdrożenie strategii klimatycznej pomaga uodpornić firmę na negatywne bodźce związane ze zmianami regulacji prawnych dotyczących emisji czy utratą konkurencyjności.

Firma, która wdraża strategię klimatyczną zyskuje przewagę na rynku, na którym coraz więcej podmiotów chce nawiązywać relacje z firmami biorącymi odpowiedzialność za swój wpływ na klimat i środowisko. Z jednej strony sami konsumenci szukają towarów i usług o mniejszym śladzie węglowym. Z drugiej – potencjalni kontrahenci, którzy sami starają się redukować emisje związane ze swoją działalnością – wybierają partnerów biznesowych, którzy pomagają im ten cel realizować. Kontrola śladu węglowego i jego redukowanie może również pomóc przy ubieganiu się o finansowanie inwestycji. Może być też impulsem do innowacyjnych działań, otworzenia się na nowe sektory działalności i znajdowania premiujących redukcję emisji konkursów czy grantów.

Polskie firmy wprowadzają strategie klimatyczne z dużą ostrożnością. Tymczasem zachodnie firmy zaczęły je tworzyć już jakiś czas temu. Dzięki temu już dziś są w stanie korzystać z funduszy dostępnych na zieloną transformację, ale też zdobywać zlecenia od kontrahentów, dla których istotny jest wpływ partnera biznesowego na klimat. Polskie firmy powinny więc zawalczyć o konkurencyjność klimatyczną i przyspieszyć proces wdrażania strategii klimatycznych, aby nie zostać w tyle.

Jak mierzyć wpływ firmy na klimat – przydatne narzędzia

Podstawą stworzenia strategii klimatycznej organizacji jest zbadanie, jaki jest jej obecny wpływ na klimat, a następnie określenie celów redukcji emisji. Pierwszym krokiem w tym obszarze powinno być obliczenie śladu węglowego firmy. W Fundacji Climate Strategies Poland wspieramy w tym procesie zarówno firmy, jak i miasta. Analizujemy ślad węglowy firmy i produktów, a następnie przygotowujemy plan jego redukcji. Wspieramy także w rzetelnym komunikowaniu na temat tych procesów i wyczulamy firmy na ewentualne zagrożenie greenwashingiem. Z myślą o mniejszych firmach opracowaliśmy natomiast bezpłatny kalkulator śladu węglowego, który pomaga obliczyć ślad węglowy z Zakresie 1 i 2 (a już niebawem także w Zakresie 3) oraz przygotowuje firmy do procesu redukcji, a tym samym do zrobienia pierwszego kroku do obniżania emisji.

Po określeniu wielkości śladu węglowego należy przygotować plan jego zmniejszenia. Plan ten powinien zawierać informacje o tym:

  • jakie emisje będą ograniczane?
  • o ile spadną?
  • w jaki sposób będą redukowane?
  • w jakim czasie nastąpi zmniejszenie emisji?

Jak monitorować wdrożenie strategii klimatycznej w firmie i jak wspierać jej realizację

Strategia klimatyczna firmy musi być zgodna z innymi strategiami i politykami w danym przedsiębiorstwie, a także równie ważna jak one. Dla powodzenia w jej wdrożeniu istotne jest zrozumienie i zaangażowanie po stronie Zarządu, który jest odpowiedzialny za nadanie jej odpowiedniego priorytetu i ważności względem pozostałych strategii w firmie.

Bardzo ważną zasadą jest, żeby każdy element w strategii klimatycznej w firmie był mierzalny. Dzięki temu można na bieżąco monitorować jej wdrażanie i sprawdzać, jakie udało się zrobić postępy. Z reguły w mniejszych firmach, zarówno liczenie śladu węglowego, tworzenie strategii klimatycznej, jak i monitorowanie postępów, to proces, który można prowadzić własnymi siłami, ze wsparciem narzędzi takich jak opracowany przez nas bezpłatny kalkulator śladu węglowego. Duże firmy, które charakteryzują się bardziej rozbudowanymi łańcuchami dostaw mogą skorzystać ze wsparcia profesjonalistów, w tym usług jakie oferuje Fundacja Climate Strategies Poland. Firmy, które zdecydują się na współpracę, zyskują pewność, że wypracowana wspólnie strategia klimatyczna pomoże im osiągnąć założone cele, spełnić oczekiwania partnerów biznesowych, a tym samym – często na lepszych warunkach – pozostać w łańcuchach dostaw (szczególnie tych zagranicznych). 

Autor artykułu:

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie logo_pozytywne-1024x299.png

Climate Strategies Poland


[1] Unia Europejska chce ostrych cięć emisji gazów cieplarnianych. Pomóc ma mały atom – rp.pl